Richtlijnen voor sociale media van Intel

De sociale media veranderen de manier waarop wij werken, door nieuwe mogelijkheden te bieden om met klanten, collega's en de wereld in zijn algemeenheid te communiceren. Wij geloven dat een dergelijke interactie kan helpen om sterkere, succesvollere zakenrelaties op te bouwen. Bovendien beschikt u zo over een manier om deel te nemen aan wereldwijde discussies die verband houden met het werk dat wij bij Intel verrichten en zaken waaraan wij belang hechten.

Dit zijn de officiële richtlijnen van Intel voor het gebruik van sociale media. Als u een werknemer of contractant van Intel bent die deelneemt aan blogs, wikis, sociale netwerken, virtuele werelden, of enige andere vorm van social media, zijn deze richtlijnen op u van toepassing. Naarmate er nieuwe sociale network-tools opkomen zullen deze richtlijnen ook worden aangepast. Houd deze pagina dus in de gaten om op de hoogte te blijven. Als u ooit twijfelt over iets wat u op uw online cv of sociale kanalen wilt plaatsen, kunt u contact opnemen met social.media@intel.com.

1. Openbaar maken

Uw eerlijkheid, of oneerlijkheid, wordt in de omgeving van sociale media snel opgemerkt. We verzoeken u Intel op een ethische en integere wijze te representeren. 

  • Wees transparant: als u producten of technologieën van Intel aanbeveelt, moet u vermelden dat u voor Intel werkt. Gebruik "#IAMINTEL" in uw berichten indien u geen geen "Intel" handle heeft. Het plaatsen van een disclaimer in uw bio of profiel is niet genoeg volgens regels van de FTC.
  • Wees eerlijk: als u een gevestigd belang hebt in iets dat u bespreekt, is het aan u om hier als eerste op te wijzen en specifieke informatie te verstrekken.
  • Wees uzelf: hou u bij uw expertisegebied; schrijf over de dingen waar u verstand van hebt. Gebruik een disclaimer indien u publiceert op een website buiten Intel, zoals deze: “De berichten op deze site zijn persoonlijk en geven niet noodzakelijkerwijs Intels positie, strategie of mening weer.” 
  • Wees actueel: Denk eraan om uw werknemersinformatie op social media sites aan te passen indien u Intel verlaat.

2. Bescherm

Zorg ervoor dat alle transparantie geen inbreuk maakt op Intels vertrouwelijkheid en de juridische richtlijnen van Intel voor commerciële communicatie of uw eigen privacy. Vergeet niet dat u online een openbare verklaring aflegt; alles op internet is openbaar en op te zoeken. Wat u schrijft is uiteindelijk uw verantwoordelijkheid.

  • Houd geheimen voor u: Onthul nooit vertrouwelijke informatie van Intel. Onthul geen vertrouwelijke productinformatie indien u uw functieomschrijving op LinkedIn plaatst. Als u twijfelt, kunt u contact opnemen met Intel PR of de Global Communications Group. Onderwerpen die u niet dient te bespreken zijn rechtszaken, ongepubliceerde financiële gegevens en ongepubliceerde productinformatie. We verzoeken u tevens het merk, het handelsmerk, de auteursrechten, het eerlijk gebruik en de handelsgeheimen te respecteren. Neem bij twijfel de tijd om na te denken voordat u publiceert. 
  • Uit geen scherpe kritiek op de concurrentie (of Intel): wees vriendelijk. Alles wat u publiceert moet waar zijn en niet misleidend zijn en alle claims moeten worden gestaafd en goedgekeurd.*
  • Deel niet teveel: wees voorzichtig, zodra u op de knop voor delen hebt geklikt, kunt u deze actie doorgaans niet meer ongedaan maken. Door op een verstandige manier met de inhoud om te gaan, maakt u deze bovendien helderder en relevanter voor het publiek.

3. Gebruik uw gezonde verstand

De perceptie is de realiteit en op online sociale netwerken vervagen de lijnen tussen wat openbaar en wat privé is, wat persoonlijk en wat professioneel is. Door uzelf bekend te maken als een werknemer van Intel, schept u bepaalde percepties met betrekking tot uw expertise en Intel. Maak ons allemaal trots.

  • Wees waardevol: Er worden miljoenen woorden geschreven, maar zorg ervoor dat die van u de helpende hand bieden en inspireren. Vergeet niet dat het een conversatie betreft. Hou het daarom echt. Bouw aan een community door inhoud te posten die reacties uitlokt om vervolgens betrokken te blijven. U kunt de dialoog ook breder voeren door anderen die over hetzelfde onderwerp schrijven, te citeren en toe te staan dat uw inhoud wordt gedeeld.
  • *Claim niets: We moeten in al onze communicatie door de FTC-goedgekeurde disclaimers gebruiken wanneer we processors benchmarken of vergelijken. Dus plaatst geen berichten op social media waarin u zegt dat onze producten slimmer/ sneller/ krachtiger zijn. Laat dat over aan de experts.
  • Hebt u het verknald? Als u een fout maakt, geeft u dit toe. Wees recht voor de raap en wees snel met uw correctie. Als u op een blog post, kunt u ervoor kiezen om een eerdere publicatie te wijzigen, maar maak ook duidelijk dat u een wijziging hebt aangebracht.

Als u daarnaast ziet dat er iets over Intel wordt geplaatst op een social media platform dat niet gedeeld mag worden, dient u meteen social.media@intel.com te informeren.

Contractanten en aanbevelingen

Zoals in de Richtlijnen voor sociale media van Intel wordt beschreven, zijn we voor transparantie en vinden we dat relaties en aanbevelingen bekend moeten worden gemaakt. Als u onder contract van Intel staat of Intel u de middelen biedt of u op enige andere wijze compenseert om sociale media te maken, moet u de Richtlijnen voor deelnemers aan sociale media die door Intel worden gesponsord, voorzien of aangemoedigd lezen en opvolgen. Volgens deze richtlijnen dient u bekend te maken dat u door Intel bent aangetrokken of enigszins door Intel wordt vergoed. Uw blog wordt gecontroleerd met betrekking tot de naleving van onze richtlijnen en de nauwkeurigheid van de beschrijvingen van onze producten en claims. Als onderdeel van deze richtlijnen moet u bekend maken dat u door Intel wordt geseed of anderzijds gecompenseerd, door #ad aan uw bericht toe te voegen.

Richtlijnen voor sociale media van Intel

Intel staat voor transparantie, nauwkeurigheid, eerlijkheid en authenticiteit. Wij stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat onze deelnemers aan sociale media (zoals blogs, Twitter*, forums en alle andere sociale media) hun relaties en aanbevelingen duidelijk kenbaar maken en dat mededelingen over Intel producten waarheidsgetrouw en gestaafd zijn.

Als u een deelnemer aan sociale media bent die is voorzien van een product, wordt aangemoedigd of enige andere relatie met Intel hebt, gelden deze richtlijnen voor u. Als u vragen of opmerkingen over deze richtlijnen hebt, neemt u contact op met uw sponsor bij Intel.

Communicatieregels voor deelnemers aan sociale media die door Intel worden gesponsord, voorzien of aangemoedigd

Wees transparant. Intel onderschrijft het belang van transparantie over uw identiteit en uw relatie met Intel. Wij stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat door ons gesponsorde deelnemers aan sociale media (zoals blogs, microblogs, forums en alle andere sociale media) hun relatie met Intel, inclusief aanmoedigingen en sponsoring, duidelijk en onmiskenbaar bekendmaken. Zorg ervoor dat deze informatie duidelijk kenbaar wordt gemaakt aan het publiek en lezers van elk van uw posts. Begin tweets of andere geschreven berichten op platforms zoals Facebook en beschrijvingen van foto’s op platforms zoals Instagram met #Paid of #Ad. Als u een video plaatst op een platform zoals YouTube dient u #Intel Ad rechtsboven in beeld te plaatsen, bij voorkeur aan het begin van de video, en voeg “Sponsored by Intel” toe aan de beschrijving van de video. Als u een podcast opneemt dient u aan het begin uw relatie met Intel duidelijk te maken, bijvoorbeeld met de woorden: “This episode is a paid sponsorship by Intel”. Als u een andere taal gebruikt moet u in ieder geval het woord “paid” gebruiken.

Meldingen moeten duidelijk en opvallend zijn. Claims moeten in een duidelijk leesbaar en contrasterend lettertype worden weergegeven. In videoreclames moeten meldingen lang genoeg op het scherm blijven om gelezen en begrepen te worden. Gesproken meldingen moeten duidelijk verstaanbaar zijn en uit eenvoudige woorden bestaan.

Schrijf over uw eigen authentieke en oprechte ervaring. Bespreek alleen uw ervaringen met onze producten en diensten en doe geen uitspraken over producten waar u niet mee bekend bent. Wees eerlijk en nauwkeurig.

Schrijf wat u weet. Wij raden u aan om in de eerste persoon te schrijven en u aan uw expertisegebied te houden dat betrekking heeft op technologie van Intel®.

Uw verantwoordelijkheid. Bedenk dat uw boodschap uw verantwoordelijkheid is, en dat het niet naleven van deze richtlijnen (inclusief het niet vermelden van uw relatie met Intel) uw sponsoring door Intel of incentive in gevaar brengt. Volg ook altijd de bepalingen en voorwaarden van sites van derden waarop u deelneemt.

Moderatierichtlijnen voor deelnemers aan sociale media die door Intel worden gesponsord, voorzien of aangemoedigd

Intel controleert sociale media die zijn gerelateerd aan ons bedrijf, waaronder ook de activiteiten van deelnemers aan sociale die door ons worden gesponsord, voorzien of aangemoedigd. Wij hechten groot belang aan transparante, eerlijke en nauwkeurige voorstellingen van Intel® producten.

Als wij van mening zijn dat verklaringen of beweringen onjuist of misleidend zijn, zullen wij u vragen deze recht te zetten. Als u als gesponsorde SMP regelmatig verzuimt uw relatie met Intel te vermelden of misleidende beweringen over Intel, Intel® producten of Intel® diensten doet, kunnen we onze relatie met u verbreken.