• <Meer weten, ga naar intel.com

Cloudverhalen: IaaS-voorbeelden

Johns Hopkins levert een computer- en opslaginfrastructuur als een service

Door Steve Sears, directeur, Cloud and Virtualization Services, Johns Hopkins Medicine

 

Aan de Johns Hopkins University voorziet de IT-afdeling de klanten van diverse instituten via de Enterprise Networking and Computing Technologies-organisatie van een set IT-infrastructuurservices. Naar aanleiding van de toenemende vereisten heeft de nieuw opgerichte Cloud and Virtualization Services Group de beschikbaarheid van server-, opslag- en clienttoegangsoplossingen voor de afzonderlijke IT-organisaties en onderzoekers verbeterd.

Servervirtualisatie- en datastorageservices opereren als een grootschalige, enterprise-class computingresource. De organisatie ondersteunt meer dan 1500 virtuele servers, die 70 procent van de serverinfrastructuur omvat, en heeft als doel de volgende generatie computeromgevingen te bouwen. Clienttoegangsoplossingen ontwikkelen zich in sneltreinvaart om virtuele desktopoplossingen en gevirtualiseerde applicatieservices aan een groter segment van de gebruikersgemeenschap te kunnen leveren. Met de levering van meer dan 6000 virtuele desktops aan de klinische gemeenschap van de Johns Hopkins University heeft de organisatie geleerd om de systeembeheerpraktijken voor deze oplossingen te schalen en verder te ontwikkelen. Nog belangrijker is dat de organisatie door de bouw van de ondersteuningssystemen die nodig zijn om ook in een virtuele omgeving een uitstekende gebruikerservaring te kunnen bieden, over de vaardigheden en het vertrouwen beschikt om de volgende generatie op de gebruiker toegespitste computeromgeving vorm te geven.

Vandaag de dag worden de resources gegroepeerd op storage- en virtualisatieplatforms, moet er sprake zijn van enige mate van elasticiteit en worden de services meer dan ooit 'on-demand' geleverd. Achter de schermen is er sprake van een bepaald automatiseringsniveau, waarbij gebruik wordt gemaakt van de vele beschikbare tools en processen om een self-serviceportaal te maken. In feite zijn dusdanig voorbereid dat we de implementatie van een oplossing voor cloud computing zien als de volgende natuurlijke stap.

Vanuit het perspectief van de klant is het grootste verschil tussen de hedendaagse resourcegroep en een cloud computing-benadering de manier waarop de resources worden gemaakt en toegankelijk zijn. Voor de meeste services moeten de IT-consumenten gebruikmaken van verschillende tools, verzoekmethoden en mensen om een server gebruiksklaar te maken.

Deze interacties worden routinematig uitgevoerd en vormen geen belemmering voor de mensen in de centrale IT-organisatie. Voor het brede publiek kan het echter nog een hele uitdaging zijn om een eindproduct te verkrijgen. Cloud computing lost enkele van deze problemen op door tools en processen te introduceren die een volledige server- en opslagomgeving bieden zonder dat je technische specialisten hoeft te raadplegen.

Een van de zwaartepunten van ons Cloud and Virtualization Services Team is te bepalen welk services nuttig zijn voor de afzonderlijke IT-groepen, onderzoekers en afdelingen. We hebben algemene services gedefinieerd, zoals serverhosting, storage en virtuele desktops. Om de het gebruik te faciliteren, definiëren we services ook basis van hoe ze worden gebruikt: bijvoorbeeld analysefuncties voor afdelingen, desktops van onderzoekers, laboratorium- en testomgevingen, trainingsomgeving en mobiel computergebruik.

We hebben de kosten opgebouwd en geïdentificeerd voor technische oplossingen rond een algemene reeks thema's op basis van de behoefte van de klant aan onze IaaS-aanbiedingen (infrastructure-as-a-service). Onze servicecatalogus bevat tal van keuzepakketten met duidelijke opties en prijzen, zodat IT-consumenten eenvoudiger kunnen bepalen wat voor hen de juiste services zijn. Waar veel serviceproviders het serviceniveau aanduiden met termen als 'silver, gold en platinum' of 'basic, advanced en premium', vinden wij het nuttig wat deze termen inhouden, zodat er concrete beslissingen en keuzes kunnen worden gemaakt.

Onze catalogus tal van mogelijkheden op het gebied van computing, storage, gegevensbescherming, netwerken, besturingssystemen en services. Hoewel veel van deze services beschikbaar zijn zonder extra kosten, zijn er voor bepaalde andere services aanvullende resources nodig en zal dit worden weerspiegeld in de kosten. We bieden ook aanvullende tools, zoals loadbalancing, gegevensreplicatie en systeembeheer, waardoor ook het algemene beschikbare functionaliteitsniveau voor veel andere systemen is verbeterd.

Meer cloudverhalen >

Steve Sears

Steve Sears

 

We hebben de kosten voor de technische oplossingen rond een algemene reeks thema's opgebouwd en geïdentificeerd op basis van de behoefte van de klant aan onze IaaS-aanbiedingen (infrastructure-as-a-service).